Komen (3)

  1. Artikel ni ok, cume x berapa membantu sangat. Ia lebih menggalakkan org berhutang dengan menggunakan kad kredit. Lebih baik buat artikel macam mana mengelakkan hutang dgn menggunakan kad kredit secara betul atau teknik yg menguntungkan menggunakan kad kredit. :p (sekadar pendapat)

    1. Jika dilihat dari sudut pandang berbeza, penggunaan kad kredit banyak membantu dalam bentuk kemudahan yang akan diberikan oleh bank. Kad kredit ini hanyalah alat yang diberi kemudahan oleh bank. Yang membezakan ia beri manfaat atau nahas adalah, cara kita menggunakannya. Yang menjadi masalah, apabila memang anda tiada duit dan anda tak mampu nak bayar balik , anda guna kad kredit. Ramai orang kaya memanipulasi kad kredit untuk dapatkan manfaat lebih banyak dari bank, itu dipanggil manipulasi. Tepuk poket, tengok kemampuan diri.

  2. Kena nilai pilihan yang ada pada kita betul2. Kalo kita ada cukup untuk travel Europe 8 hari tapi teringin nak extend jadi 10 atau 16 hari, janganlah guna kad kredit – nanti kena tanggung interest sampai 18% setahun kalo tak dapat bayar sepenuhnya.

    Apa cara yang lain? Cuba tengok kadar pinjaman peribadi sebelum pergi bercuti. Kalo ada pilihan untuk ambil pembiayaan pada kadar 9% atau yang lebih rendah, lebih baik jangan guna kad kredit (atau guna kad kredit tapi bayar cepat guna duit ‘pinjaman kadar rendah’ supaya elak interest 18% bank). Baru best travel 🙂

Pendapat anda?