8 Sikap Majikan yang Menjadi Bahan Gosip Pekerja

April 04, 2014 — Penulis:

Kategori: Konvensional / Perniagaan

Setiap kali karnival kerjaya dianjurkan, banyak penasihat kerjaya menasihati para pencari kerja agar berusaha dan belajar menjadi pekerja yang baik. Bagaimana pula dengan majikan? Tidakkah pekerja juga layak mendapatkan penghormatan dan layanan yang baik daripada majikan masing-masing?

Dalam dunia pekerja, majikan yang baik dibezakan dari majikan yang tidak baik melalui cara majikan tersebut menilai dan melayan para pekerja. Mereka juga menilai majikan berdasarkan sumbangan majikan tersebut dalam sesuatu projek bersama atau ‘team work’ yang dilaksanakan di organisasi tersebut.

7

Kenapa Pekerja Bergosip?

Pekerja banyak bertolak ansur dengan tingkah laku buruk majikan. Banyak juga majikan tidak terlatih, tidak peduli, dan tidak bertanggungjawab atas tindakan dan interaksi mereka dengan pekerja.

Amalan pengurusan yang tidak cekap serta sikap-sikap negatif lain seperti berat sebelah, berlagak, tidak mesra dan lain-lain sering menyebabkan tercetusnya gosip di pejabat (workplace gossip).

Gosip di tempat kerja merupakan salah satu faktor utama pekerja tidak berpuas hati dengan kerja mereka. Ia sebagai saluran pekerja melepaskan perasaan tidak puas hati, geram atau kecewa dengan pihak pengurusan mahupun majikan.

Aktiviti ini boleh menjatuhkan reputasi, menyebabkan hilang rasa hormat serta mengakibatkan konflik di tempat kerja. Pekerja bergosip sesama mereka mengenai majikan atas faktor tertentu.

Antara yang utama ialah tentang ketidakcekapan pengurusan seperti tarikh pemberian gaji, agihan cuti dan fleksibiliti, majikan tiada empati (tiada tolak ansur dengan pekerja dan masalah peribadi) dan lain-lain lagi.

8

Antara isu-isu yang menjadi bahan gosip di kalangan pekerja adalah:

1) Tidak Tahu Apa yang Anda Lakukan

Adakah anda seorang majikan kompeten di tempat kerja? Ini adalah elemen utama yang dinilai pekerja terhadap majikan mereka. pekerja melihat sikap dan personaliti majikan dalam membuat penilaian.

Apakah anda menawarkan kepimpinan yang pekerja perlukan untuk berjaya? Adakah anda memimpin dan mengurus dengan cara yang menyebabkan pekerja anda tahu bahawa anda tahu apa yang sedang berlaku dalam organisasi.

Majikan yang menjadi bahan gosip ialah majikan yang tidak tahu apa yang dilakukan dan paling teruk apabila majikan tersalah memberi maklumat/arahan, kemudian berbohong dan lebih buruk lagi menyalahkan pekerja untuk menutup kesalahan yang telah dilakukan.

2) Tidak Menghormati Pekerja

Seorang majikan telah mencederakan perasaan pekerja apabila berkelakuan seperti raja atau diktator, mahu pekerja menghormati dan melayan majikan dengan baik, namun pekerja tidak menerima perkara yang sama daripada majikan.

Sebagai mana majikan, pekerja juga manusia yang memiliki perasaan dan harga diri. Jangan hilangkan keyakinan dan harga diri pekerja dengan melayan pekerja seperti hamba. Tambahan pula, jika majikan melayan mereka secara tidak hormat, majikan tidak akan mendapatkan rasa hormat daripada pekerja sebagai balasan.

Apabila majikan memperkecilkan idea-idea pekerja, mengabaikan pandangan mereka, dan mengkritik mereka secara tidak adil, mereka berasa tidak dihormati.

Mengadakan mesyuarat saat akhir tanpa mengambil kira komitmen pekerja, enggan mengadakan percutian bersama pekerja dan gagal melibatkan diri dalam satu-satu projek adalah tanda tingkah laku diktator. Pekerja tahu apabila mereka tidak dihormati dan mereka akan membenci majikan. Bersedialah menjadi bahan gosip pekerja sepanjang tahun.

3

3) Majikan yang Cetek Ilmu

Sekiranya majikan seorang yang tidak munasabah, mementingkan diri sendiri, manipulasi, monopoli atau kurang pengetahuan tentang perkara atau pekerjaan yang diuruskan, jangan harapkan penghormatan daripada para pekerja.

Dunia pekerjaan kini ramai dihuni oleh individu-individu yang bekerja semata-mata kerana upah gaji, bukan kerana mereka benar-benar sukakan pekerjaan tersebut. Keadaan menjadi lebih teruk apabila golongan sebegini yang dilantik menjadi ketua atau dinaikkan pangkat.

Tidak kira sama ada seorang majikan itu dilantik atau majikan di organisasi sendiri, majikan harus menyediakan diri dengan ilmu yang penting dan bermanfaat dalam bidang kerja masing-masing. Agak memalukan apabila sesuatu perkara atau maklumat penting yang berkaitan dengan kerja atau tugasan tidak diketahui seorang majikan.

Benar, majikan bukan Tuhan yang tahu segala-galanya, namun beri masa pada diri menambah ilmu pengetahuan dan meningkatkan penguasaan sesuatu skil agar tidak menjadi perkara utama dalam perbualan antara pekerja.

4) Majikan Berat Sebelah

Sikap ini yang paling dibenci pekerja dan majikan seperti inilah yang sering diperkatakan pekerja. Ada majikan merasa mereka telah melakukan yang terbaik, tetapi mereka melakukan atau memberi layanan terbaik hanya kepada pekerja pilihan mereka.

Ada pekerja yang prestasinya sangat bagus, berdisiplin namun sedikit pendiam tetapi aktif melibatkan diri untuk kemajuan organisasi tetapi tidak menerima layanan sewajarnya daripada majikan hanya kerana beliau kekurangan skil komunikasi.

Majikan yang paling teruk apabila menilai pekerja menerusi rupa, penampilan serta kepetahan mereka memuji dan memberi kata-kata manis kepada majikan. Pekerja tidak akan bergosip tentang majikan sekiranya majikan tersebut seorang yang adil dan baik hati.

Buku Terbalik

5) Majikan Tidak Tahu Apa yang Pekerja Lakukan

Untuk menjadi seorang majikan yang baik dan dihormati, majikan perlu faham sepenuhnya skop tugasan pekerja untuk membimbing mereka. Selidiki kemungkinan-kemungkinan kekangan yang dihadapi pekerja dalam rutin kerja harian mereka.

Berkomunikasi serta berbual santai dengan pekerja untuk mengetahuinya. Ketahuilah majikan serinkgkali tidak berjaya ‘mengorek masalah’ yang dihadapi pekerja ketika dalam mesyuarat kerana tidak ada pekerja yang mahu mengaku mereka berdepan masalah secara terang-terangan dan di hadapan pekerja lain pula.

Elakkan daripada dibenci pekerja atau menjadi bahan kutukan pekerja dengan berlagak faham dan tahu semuanya tentang pekerja dan tugasan yang dipikul mereka. Banyakkan bertanya dan jika perlu, selitkan gurauan untuk lebih mudah majikan mengetahui masalah pekerja.

6) Pekerja Bukan Robot

Meminta pekerja untuk bekerja lebih masa dan memberikan kerja lebih daripada yang mampu dihadapi pekerja akan menyebabkan pekerja tertekan sekali gus hilang rasa hormat terhadap majikan.

Sudah tentu pekerja mahu melakukan yang terbaik di tempat kerja, tetapi dalam masa yang sama mereka juga mempunyai pelbagai tanggungjawab di rumah, dengan keluarga, rakan-rakan, kerja sukarela, aktiviti sukan dan banyak lagi.

Fahami pekerja sebagai seorang manusia yang memiliki tanggungjawab yang pelbagai. Kehidupan seorang majikan dan pekerja bukan hanya di pejabat sahaja, tanggungjawab hakiki yang lain tidak boleh dinafikan.

Ada antara urusan penting yang perlu dilakukan pada waktu pejabat seperti urusan dengan pejabat-pejabat kerajaan, temu janji doktor di hospital kerajaan, membawa anak untuk pemeriksaan bulanan dan lain-lain.

1

Majikan yang menawarkan fleksibiliti dan memahami pekerja akan lebih dihormati dan dikasihi pekerja. Malah, pekerja generasi muda atau generasi Y tidak seperti rakan-rakan mereka yang lebih tua, mereka menuntut kefleksibelan dan masa yang bebas untuk melaksanakan semua kepentingan mereka yang lain.

Letakkan diri majikan di tempat pekerja dan majikan akan faham apa yang dirasakan pekerja. Elakkan daripada membuat pekerja merasa bersalah, membantah apa yang mereka perlu lakukan atau mempertikai keperluan mereka terhadap sesuatu perkara (cuti, cuti kecemasan, peralatan pejabat, ruang kerja yang selesa dan lain-lain) atau majikan hanya menawarkan pekerja satu lagi elemen untuk bahan gosip mereka.

9

7) ‘Kedekut’ Dalam Memberi Penghargaan Kepada Pekerja

Pekerja suka apabila majikan mengiktiraf dan memberi kredit (pujian) untuk pencapaian mereka. Apa yang menimbulkan kejelekan di kalangan pekerja ialah apabila majikan diberi pujian oleh pengurusan tertinggi atau orang lain atas hasil idea dan usaha pekerja.

Majikan ‘mencuri’ dan ‘merampas’ pujian yang sepatutnya dikongsi bersama atau ditujukan secara khusus kepada pekerja yang benar-benar berusaha dan bekerja keras.

Jika idea seseorang staf itu membuahkan hasil dan menyumbang kepada peningkatan reputasi syarikat, sebutlah nama pekerja yang mencadangkan idea tersebut dan beri penghargaan kepada pekerja.

8) Tidak Menyokong Pekerja

Sekiranya anda bekerja sebagai satu pasukan dan salah seorang pekerja melakukan sedikit kesilapan yang tidak disengajakan, jangan menghentam pekerja tersebut.

Apabila pekerja terus-terusan disalahkan serta dikritik atas kesilapan yang dilakukan, majikan hanya menyebabkan pekerja mempunyai set pemikiran bahawa melakukan kesilapan di organisasi ini adalah haram dan berdosa.

Sedangkan daripada kesilapan itulah pekerja akan memperbaiki diri mereka dan belajar strategi baru. Sokonglah pekerja dan beri motivasi, bukan menghilangkan motivasi tersebut.

Gosip baru akan timbul dan majikan mungkin akan dilabel sebagai ‘malaikat’ kerana tidak bertoleransi dengan kesilapan yang dilakukan pekerja. Majikan juga manusia dan manusia tidak boleh lari daripada melakukan kesilapan sekali skala.

10

Elak Gosip Negatif, Wujudkan Gosip Positif

Mengelak daripada gosip di tempat kerja adalah cara terbaik untuk menyelamatkan reputasi seorang majikan juga diri pekerja sendiri.

Majikan tidak perlu menjadi seorang manusia yang sempurna untuk mengelak pekerja bergosip tentang majikan. Cukup jika seseorang majikan itu memahami pekerja sebagaimana majikan mahu pekerja memahami mereka.

Sikap hormat merupakan hak setiap manusia. Oleh itu, jangan tetapkan dalam fikiran bahawa sebagai seorang majikan, hanya pekerja yang perlu menunjukkan rasa hormat terhadap anda. Pekerja juga berhak untuk dihormati.

Mengumpat atau bergosip di tempat kerja merupakan perbuatan yang kurang sopan dan tidak matang. Ia boleh merosakkan reputasi diri sendiri, organisasi dan kerjaya orang lain.

Namun punca kepada aktiviti negatif ini juga harus dikaji. Punca para pekerja bergosip atau bercakap-cakap tetang majikan mungkin berpunca daripada majikan sendiri.

Oleh itu, majikan perlu sentiasa peka dengan keadaan semasa organisasi dan lebih-lebih lagi kakitangan yang bersama-sama membantu majikan membina dan memajukan bisnes/organisasi.

Pekerja Gembira

Amat penting untuk mewujudkan suasana kerja yang harmoni dan selesa kepada para pekerja yang menjadi tulang belakang kepada setiap organisasi. Suasana harmoni bermaksud atmosfera kerja yang tidak tegang, pekerja yang gembira dan sentiasa bersemangat melakukan tugasan dan bergaul dengan pekerja sesuai masa dan keadaan.

Jika sedang berbual santai, tanyakan tentang perjalanan kehidupan peribadi atau perancangan peribadi pekerja, beri idea atau sokong rancangan mereka jika ia bermanfaat untuk masa depan pekerja tersebut. Elakkan berbicara soal kerja dan tugasan ketika sedang bersantai bersama pekerja.

2

Dalam isu gosip di antara pekerja ini, majikan berkuasa menukarkan gosip negatif kepada gosip positif dengan lebih kerap ‘turun padang’ dan ambil tahu isu atau konflik semasa yang berlaku dalam organisasi anda.

Tonjolkan sikap yang positif dan berkarisma, memahami pekerja dan mengambil berat. Ia tetap akan menyebabkan pekerja bergosip tentang anda, namun bercakap dan memuji-muji sikap majikan merupakan ‘gosip’ yang positif.

Salam kejayaan buat semua pembaca hebat Majalah Niaga!

Kredit foto: iant64975224mashrukincanada101497173gossipBORINGmeeting, workplacegossip


Tags: , , , , , , ,

Komen (5)

  1. Kalau pekerja diminta menambah ilmu untuk meningkatkan skill dalam bekerja. Begitu juga majikan patut menambah ilmu untuk meningkatkan skill dalam memimpin.

  2. betul tu , macam saya pekerja tempat satu cawangan yang banyak branch , jual barang2 kosmetik , sabun , ubat and so on , majikan saya ni selalu suka mengarahkan pekerja dia , selalu nampak tak kena pada mata dia apa yang kita orang buat , ader jer kesalahan yang dia ingin lemparkan kepada kita orang . kadang2 bagi yang part time tuh , sian sy tengak , gaji masuk lambat , padahal dia boleh keluarkan surat untuk prepare gaji nanti , mungkin dia sengajakan , yang paling penting sekali , time ader jer promition besaran , die akan mengelak utk bercuti , mentang2 lah bos kat situ , ckp dekat kita org bukan main lagi ader kan teamwork , bantu membantu ,, tapi die ??? HARAM nak tolong nye , and lagi satu , bila dier tahu kesalahan pekerja dier ,, dier suka lah menjaja cerita pekerja dier tuh dkat pekerja yang lain , busuk sangat hati , nama dah tertulis islam , tapi perangai bertopengkan syaitan , sembahyang tak tinggal ,, tp mulut bukan main longkang sangat ,, HOPE TERASA !!!!

Pendapat anda?