5 Rahsia Kaya Melalui Rumah Kediaman Sendiri

May 28, 2012 — Penulis:

Kategori: Hartanah

Faizal termenung. Membaca artikel-artikel di internet membuatkan dia semakin bersemangat untuk membeli rumah yang pertama.

Beliau berangan untuk membeli sebuah rumah untuk didiami olehnya, isteri dan anak-anaknya.

Tetapi, dia masih takut dan ragu-ragu rumah bagaimanakah yang patut dibelinya.

Bagi Faizal dan beribu lagi mereka yang belum pernah membeli rumah, kebimbangan dan kegusaran ini memang biasa berlaku .

Beza Rumah Sendiri & Rumah Pelaburan

Memang cara memilih rumah untuk tinggal sendiri dan untuk pelaburan sangat berbeza. Ini kerana, bagi rumah yang dibeli untuk didiami, faktor kelesaaan diri sendiri dan keluarga adalah menjadi keutamaan.

Berbanding rumah yang dibeli bagi tujuan pelaburan, citarasa peribadi harus ditolak ke tepi. Yang penting nilai pasaran, kadar permintaan dan lokasi yang strategi yang harus diambil kira.

rahsia-kaya-melalui-rumah-kediaman-sendiri-1

Dalam erti kata lain, citarasa pelanggan kita iaitu bakal penyewa atau bakal pembeli seterusnya yang merupakan faktor terpenting untuk diambil perhatian.

Jika kita sangat suka pintu utama berbentuk separa bulat, misalnya, belum tentu lagi pintu itu bakal menarik minat bakal penyewa yang boleh memberikan kita aliran wang positif.

Namun bagaimana jika kita berhasrat untuk menjadi kaya melalui pembelian rumah yang didiami sendiri? Adakah rumah yang didiami sendiri adalah satu liabiliti semata-mata?

Ini tidak mustahil kerana rumah yang anda beli untuk didiami tetap sebuah hartanah yang mempunyai nilai pasaran. Cuma, anda perlu memaksimakan nilai pasaran rumah tersebut.

Antaranya melalui tips berikut:

5 Rahsia Kaya Dengan Rumah Sendiri

#1 – Beli Rumah Bertanah

Rumah yang bertanah adalah rumah yang dibina terus di atas tanah seperti rumah teres, semi-D, rumah kluster atau banglo.

Rumah begini mempunyai kenaikan modal yang jauh lebih tinggi berbanding hartanah strata seperti kondominium, apartment atau rumah flat kerana kenaikan nilai tanah itu sendiri.

Apatah lagi jika tanah untuk pembangunan di sesuatu kawasan itu menjadi semakin terhad, maka nilai pasaran tanah tersebut akan menjadi semakin tinggi.

#2 – Beli Rumah Di Lokasi Strategik

Semasa memilih lokasi, anda perlu memastikan hartanah yang dibeli tidak semata-mata bersifat ‘syok sendiri’. Tetapi juga mempunyai kriteria yang dicari-cari oleh orang lain.

Rumah yang berhampiran dengan tempat kerja seperti bandar, kolej atau universiti atau bangunan kerajaan dapat menjimatkan perbelanjaan petrol dan tol, selain menjimatkan masa ke tempat kerja.

Selain itu, rumah yang berhampiran dengan pasaraya, sekolah dan kemudahan asas yang lain turut dicari oleh pembeli yang lain.

Tidak semua orang sanggup tinggal di sebuah banglo indah di pinggir bandar, tetapi memerlukan penghuninya menaiki kenderaan sejauh 8 hingga 10 kilometer semata-mata untuk membeli garam atau gula di rumah yang kehabisan.

Lokasi begini lebih selesa untuk didiami. Ini menarik minat pembeli lain untuk turut membeli di kawasan atau taman perumahan tersebut.

Bila adanya lebihan permintaan dari penawaran di kawasan yang sama, harga akan meningkat dengan sendirinya.

#3 – Beli Di Lokasi Pembangunan Bandar

Umum pembeli rumah mempunyai bajet yang terhad. Jadi, mereka membeli rumah yang berada di pinggiran bandar utama memandangkan harganya yang masih berpatutan.

Contohnya trend terkini, ramai rakyat Malaysia suka membeli rumah bertanah di lokasi seperti Semenyih, Nilai, Senawang, Dengkil, Salak Tinggi, Rawang, Sungai Buloh, Pajam.

Namun, jika anda ingin kaya melalui rumah yang anda diami sendiri, sebaiknya beli di kawasan yang berada di dalam arah pembangunan bandar. Kawasan begini adalah kawasan yang sedang mengalami pembangunan dan akan menjadi bandar utama satu masa nanti.

Ini kerana nilai pasaran rumah di lokasi begini akan meningkat dengan cepat seiring dengan pembangunan perbandaran itu sendiri.

Sebagai contoh, pada tahun 2008, rumah semi-D di Bandar Bukit Mahkota dijual pada harga RM210,00 sahaja.

Namun, oleh kerana pembangunan bandar menuju ke arah selatan Lembah Kelang, sekarang semi-D di sana dijual dengan harga RM450,000.

#4 – Naik Taraf Rumah Sendiri

Pengubahsuaian dan naik taraf rumah boleh meningkatkan nilai hartanah tersebut.

Contohnya memasang jubin di semua lantai atau dinding bilik air, memasang kabinet dapur, menambah bilangan bilik atau meluaskan dapur.

rahsia-kaya-melalui-rumah-kediaman-sendiri

Harus diingat bahawa hanya pengubahsuaian atau naik taraf yang melekat tetap pada rumah dan tanah sahaja yang meningkatkan nilai hartanah.

Jika pengubahsuaian itu boleh dipindah-pindah atau dilekatkan sementara, ia terkecuali.

Sebagai contoh, menukarkan perabot atau menggantung lukisan yang mahal tidak membantu meningkatkan nilai pasaran rumah tersebut.

#5 – Jual atau Pembiayaan Semula (Refinancing)

Masa berlalu, nilai pasaran rumah anda akan meningkat. Pendapatan isi rumah anda juga akan meningkat disebabkan kenaikan pangkat atau perniagaan yang makin berkembang.

Oleh yang demikian, anda boleh menimbang untuk menjual rumah tersebut dan berpindah ke rumah yang lebih besar atau lebih selesa jika kemampuan anda meningkat.

Namun jika anda tetap sayangkan rumah tersebut atau merancang untuk tinggal di situ hingga akhir hayat, anda boleh membuat pembiayaan semula berdasarkan nilai semasa rumah tersebut.

Dengan cara ini, anda akan menikmati keuntungan modal yang tinggi dan wang tersebut boleh digunakan sebagai deposit rumah baru, untuk majlis perkahwinan anak, untuk menampung kos pengajian tinggi anak atau untuk simpanan bagi menampung kehidupan anda selepas pencen nanti.

Jika anda tidak berhasrat menjual atau membuat pembiayaan semula pun, anda boleh terus tinggal di rumah itu dan menikmatinya dengan aman dan selesa sambil melihat harga pasarannya meningkat.

Anda tidak rugi apa-apa sebaliknya tetap untung kerana pembeli baru tidak akan dapat kenikmati rumah di kejiranan yang sama dan saiz rumah yang sama dengan harga yang anda perolehi suatu masa dahulu.

Kredit gambar dari Flickr: (Hoboken CondosGoodNCrazy)


Tags: , , ,

Komen (15)

  1. saya suka artikel ini. sebab saya sedang dalam proses membeli rumah sendiri (my first home), target selesai semuanya Insya-Allah pada bulan 6 nanti. 🙂

  2. Mana yang lebih penting?Beli rumah untuk pelaburan atau rumah sendiri?Kalau beli rumah sendiri susahlah nak melabur tp kalau beli rumah untuk pelaburan kita boleh pilih rumah sendiri kemudian yang lebih baik atau macam mana ya?

    1. mana lebih penting adalah berdasarkan situasi individu itu sdr. jika tak terdesak beli rumah utk duduk sdr, beli lah utk investment dulu. pusing modal dulu. terutama jika gaji dan pendapatan tak besar sangat. tapi kalau rasa situasi memerlukan beli rumah utk duduk, dan dlm masa yg sama inginkan mendapat pulangan yang baik dari rumah tu, boleh lah guna tips di atas.

  3. Bagus entri ni.
    tapi bukan murah untuk beli rumah bertanah tu.. harga rumah semakin meningkat perlu ambil kira..
    nak beli pun kena ikut kira-kira mampu.. silap haribulan sendiri susah..

    1. rumah bertanah yang saya katakan tu umum. mungkin di lembah klang mahal, tapi di pinggiran lembah klang seperti semenyih, kota warisan dan rawang, harga masih berpatutan.
      tapi jika nak beli juga di tengah2 bandar dan tak mampu beli rumah bertanah, tak salah untuk beli apartmnet atau kondo yang menepati tips lainnya tu.. supaya nilai nya akan naik juga 😉

  4. nice info.. saya dah ada 2 biji rumah.. sekarang nak cari yang ketiga.. tapi bank dah mula ketatkan pinjaman pulak.. ada cara ke?

  5. syukur coz sy baru je beli rumah ketiga utk pelaburan..n tekniknya sy beli kondo di dlm kwsn water park..tinggal ble..xnak tinggal pun ble.klo kita nak stay juga, sgla kemudhn dlm tu prcuma.so klo kita x nak tinggal developer akan sewa ikut perjanjian dan sememangnya kita xyah risau dgn ketiadaan penyewa sbb dia akn sewakn kpd para pelancong.n segala perabot dlm tu mereka akn sediakn n mantain..:)

  6. zaki yusof
    April 19, 2014

    Sy dh beli 2 aprtmnt.mcmana caranya puan sy nk bli yg ke 3 dgn loan 90,blh ke?sbbnya skrng bnk dh mula ketatkn pinjaman..tksih

Leave a Reply to soleh Batal (Cancel)