Azam Tahun 2015 – Tip Menjadi Usahawan Produktif

January 02, 2015 — Penulis:

Kategori: Artikel Pilihan / Motivasi / Pembangunan Diri

Seringkali antara kita mendoakan ‘Semoga panjang umur’ kepada seseorang yang menyambut hari lahirnya. Namun ada pesanan daripada petikan hadis yang bermaksud,

Dari Abdullah bin Busr RA, bahwa ada seorang Arab Badui berkata kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah, siapakah sebaik-baik manusia?” beliau menjawab: “Orang yang paling panjang umurnya dan baik amalannya” (Shahih, Hadis Riwayat At Tirmidzi, Ahmad, (Shahih Targhib wat Tarhib no. 3363)

Yakni, sebaik-baik manusia adalah manusia yang umurnya panjang yang diisi dengan amalan-amalan yang baik.

Renung Tahun 2014 – Produktif Atau Sia-sia?

Cuba kita renung tahun 2014 kita. Adakah kebanyakan masa kita lakukan sesuatu yang bermanfaat atau kebanyakannya adalah sia-sia?

Bagaimana kita menjadikan tiap hari kita sebagai hari yang sentiasa produktif. Yakni, hari yang diisi dengan amalan-amalan yang baik.

Dari Imam Al-Baqir bahawa Rasulullah SAW bersabda, Allah SWT berfirman: “Demi kemuliaan-Ku, kebesaran-Ku, keagungan-Ku, keperkasaan-Ku, nur-Ku, ketinggian-Ku dan ketinggian tempat-Ku, tak seorang hambapun yang mengutamakan keinginannya (nafsunya) di atas keinginan-Ku.

Melainkan Aku kacaukan urusannya, Aku kaburkan dunianya dan Aku sibukkan hatinya dengan dunia serta tidak Aku berikan duinia kecuali yang telah kutakar untuknya.

Demi kemulian-Ku, kebesaran-Ku, keagungan-Ku, keperkasaan-Ku, nur-Ku, ketinggian-Ku dan ketinggian tempat-Ku, tak seorang hambapun yang mengutamakan keinginan-Ku di atas keinginan (nafsu) dirinya melainkan Aku suruh malaikat untuk menjaganya, langit dan bumi menjamin rezekinya dan menguntungkan setiap perdagangan yang dilakukannya serta dunia akan datang dan selalu berpihak kepadanya” (Hadis Qudsi)

Antara tanda keberkatan masa adalah kita banyak melakukan perkara-perkara yang baik.

Mulakan Sekarang – Mencari Keberkatan Masa

Masa yang produktif

Gambar di atas diambil daripada Instagram ThinkGrowRich. Yang andai kita renung, ia boleh buat kita muhasabah,

  • Adakah kita akan membuat tahun 2015 ini sesuatu yang sia-sia atau produktif?
  • Adakah kita akan membuat tahun 2015 ini banyak pencapaian sama ada dalam amalan, perniagaan atau kehidupan?
  • Adakah kita akan membuat tahun 2015 suatu penyesalan atau sesuatu yang kita gembira apabila menyebut tentangnya?

Doa supaya diberkati masa yang disaranakan adalah seperti berikut:

“Ya Haiyyu, Ya Qayyum, dengan rahmatMu daku memohon pertolongan. Baikilah seluruh urusanku, dan janganlah Engkau serahkan diriku ini kepadaku walaupun sekelip mata” (Riwayat al-Nasai, dinilai sahih oleh al-Albani)

Ikuti 10 tip fokus daripada poster Productive Muslim

Produktif Muslim - tip mencari keberkatan masa dan fokus


Tags: , ,

Komen (2)

Pendapat anda?