Bajet Kahwin Vs. Bajet Keluarga

April 21, 2014 — Penulis:

Kategori: Kewangan / Pengurusan Kewangan

Berapakah bajet majlis perkahwinan hari ini?

Pengalaman saya mengendalikan program-program perancangan kewangan, para peserta meletakkan jumlah minimum untuk mengadakan kenduri perkahwinan adalah antara RM15,000 hingga RM20,000, malah ada yang mencecah RM50,000!

Kenduri Kahwin

Ia termasuk kos kenduri yang mencecah RM10,000, kos fotografi sekitar RM1,000 hingga RM2,000, kos mak andam sekitar RM1,000, kos kad kahwin RM500, kos kanopi RM500-RM2000, kos cincin hantaran, kos barang hantaran, kos baju pengantin dan pelbagai kos lagi.

Secara umumnya, ia sudah menjadi budaya dalam masyarakat kita untuk bermewah-mewah dalam majlis perkahwinan. Sedar tak sedar, budaya ini sudah mengakar dalam masyarakat kita sekian lama, dan sebenarnya membawa lebih banyak keburukan berbanding kebaikan.

Dalam masa sama, P. Ramlee melalui filem seniman Bujang Lapok juga pernah melontarkan kritikan sinis isu ini lewat filemnya. Masih ingat satu scene dalam filem Seniman Bujang Lapok, ketika Ajis dan ibunya berbincang bersama rakan-rakan serumahnya; Ramli dan Sudin?

Ketika itu mereka berbincang tentang hantaran yang tinggi diletakkan oleh emak si Eton kepada Ajis, tiba-tiba mereka terdengar jiran sebelah bergaduh suami-isteri. Rupanya-rupanya pergaduhan suami-isteri jiran mereka berpunca dari keengganan si suami membeli emas kepada si isteri. Si suami mengatakan bahawa dia tidak mampu dan si isteri mendesak.

Dulang Hantaran

Apabila diungkit-ungkit, maka si suami mengungkit-ungkit kisah hantaran yang diletakkan oleh keluarga si isteri sebanyak RM5,000 sehingga si suami terpaksa meminjam ceti.

“Anak sudah tiga orang, tapi hutang benggali masih belum habis”, bentak si suami dalam filem berkenaan.

RM5,000 jika di nisbahkan kepada zaman sekarang selepas inflasi 4%, ia sekurang-kurangnya bersamaan dengan RM40,000! Sekalipun filem tersebut pada tahun 1960-an, ia masih relevan sehingga sekarang.

Ia sudah menjadi perkara biasa dalam masyarakat apabila terpaksa memohon pinjaman peribadi untuk melangsungkan perkahwinan, walhal ada perkara yang lebih besar daripada itu.

Pernikahan Bersyariat

Berkahwin bukan sekadar untuk mengadakan majlis besar-besaran, ia adalah untuk membina sebuah rumah tangga dan keluarga. Dalam kewangan juga, ada perkara yang lebih penting daripada membiayai kos majlis perkahwinan, yang majlisnya hanya sehari.

Ya, hanya sehari majlis kenduri perkahwinan atau paling lama mungkin dua atau tiga hari, dan jika dikenang orang pun paling lama mungkin seminggu atau sebulan, kerana selepas itu ada majlis perkahwinan yang lebih gilang-gemilang!

4 Aspek Penting Dalam Perancangan Kewangan Sebelum Berkahwin

Dalam sebuah perancangan kewangan keluarga, ada perkara yang lebih penting lagi daripada kos majlis perkahwinan, antaranya;

  1. Merancang pembelian rumah kediaman. Ia gunanya untuk sesebuah keluarga mendiaminya. Jika harga sebuah rumah RM200,000, sesebuah pasangan perlu menyediakan sekurang-kurangnya RM20,00 ke RM30,000 yakni 10%-15% untuk deposit dan yuran-yuran lain untuk membeli rumah.
  2. Merancang pendidikan anak. Ibu bapa yang baik ialah ibu bapa yang dapat menyediakan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Pendidikan yang baik tidak semestinya mahal, namun selalunya ia memerlukan kos yang tinggi untuk mendapatkan pendidikan yang baik.
  3. Perancangan persaraan. Biarpun pasangan yang berkahwin baru berusia 25 hingga 30 tahun, namun perancangan persaraan perlu dimulakan sekarang supaya dapat bersara dalam keadaan selesa tanpa perlu berpenat lelah di usia emas dan menyusahkan anak-anak.
  4. Perancangan menunaikan haji. Kos haji hari ini sekitar RM10,000 -RM20,000. Ia akan meningkat dari masa ke masa. Justeru, menunaikan haji di usia muda dan bertega adalah lebih baik.

Serta banyak lagi, daripada merancang kewangan untuk membiayai perkahwinan sahaja, yang hanya sehari majlisnya.

Pernikahan

Akhir kata, pesanan buat bakal-bakal pengantin baru, boleh merancang secara bijak dalam membuat bajet untuk majlis perkahwinan yang hanya di ingati sehari, atau paling lama seminggu atau sebulan.

Ada perancangan yang lebih besar dan patut diutamakan yang kesannya akan sampai hingga ke liang lahad, iaitu perancangan kewangan keluarga.

Kredit foto: wansooohartisdianamayapuri2t7r9524,


Tags: , , , , , ,

Komen (27)

      1. pemudaStress
        January 23, 2017

        asalam maaf menggaungu,boleh x saya ingin berbicara dengan ustz secara personel… saya mengalami tekanan teruk dan perlukan bimbingan… tolonglah saya..

  1. Ukiran minda
    April 21, 2014

    tidak di nafikan sekarang masyarakat lebih mengutamankan adat daripada agama,agama telah menekankan dan memberi tujuk ajar kepada kita bahawa perkahwinan itu sebenarnya mudah.Nabi s.a.w pun dah pesan kpd kita seberkat-berkat perkahwinan itu serendah-rendah maharnya dan wanita yang mulia itu adalah mudah urus nikahnya.Tapi masyrakat sekarang buat-buat tidak tahu akan pesanan tersebut dan lebih bermegah-megah dengan majlis mereka dan sehinggakan menyusahkan pihak lelaki sedangkan selepas kahwin nanti semuanya akan di tanggung oleh lelaki bkn sahaja nafkah namun dosa isteri pun di tanggung selagi perempuan itu masih bergelar isterinya.
    memang sukar kita nk meyakinkan sesetengah pihak terutamanya pihak perempuan supaya jangan berlebihan dalam membuat majlis kahwin.cukuplah sekadar kemampuan yang kita ada.jangan berlagak seperti seorang hartawan dan jutawan.dari itu juga lah banyaknya terjadi perzinaan kerana gagal mengawal nafsu dan seperti yang kita tahu bahawa syaitan sentiasa menghasut cucu adam walau mcm mana sekali pun.
    permudahkan yang susah dan jangan di susahkan yang mudah.

  2. Aspek paling penting dalam melakukan sesuatu perkara adalah merancang. Sama juga dalam perkawinan. Terima kasih untuk Artikel ini. Terbaik! (Y)

  3. Bahagia perkahwinan ialah kekal bersama sampai akhir hayat. Tapi nampaknya seperti orang melihat bahagia perkahwinan itu bila dipuji tetamu yang hadir majlis kahwin. Pengantin tidak mengaku tapi berhabis duit untuk majlis kahwin, untuk apa?

  4. as salam..mohon maaf jika sy tidak di undang di sini…ade sdikit pertanyaan sy hendak kemukakan. .
    Sy hadapi masalah utk mendirikn rumah tangga yg bakal tiba dlm awal tahun hadapan… Masalah dari segi kewangan… Sudilah kiranya jika ade info di mana boleh sy dptkn khidmat kaunseling pengurusan kewangan dlm masa terdekat ini… Area selangor/KL.. Trima kasih..

  5. Perkahwinan yang ringkas dan mudah itu lebih baik.
    Bagi saya yang patut tinggi mas kahwin bukan hantaran.

    Maskahwin kepunyaan isteri.
    Hantaran, belanja kenduri.

    Tapi kalau dah nama budaya, nak ubah pun susah.
    🙂

  6. Abdul Majid Abdul Hamid
    April 27, 2014

    Perkhawinan yang berkat ialah perkahwinan yang dibina berlandaskan syariat Allah, sabda Rasulullah SAW :” wanita yang paling berkat ialah yang paling rendah hantaran/maharnya ” .

    > Sepatutnya seawal proses memilih calon suami / isteri hendaklah memilih yang ada agama dan beramal dengan ajarannya sebagaimana disarankan oleh baginda rasul dalam sabdanya. Bila calon isteri dari keluarga yang berpegang pada ajaran agama, mereka tidak akan meminta hantaran yang tinggi dan tidak mungkin merelakan bakal suami berhutang semata-mata untuk majlis perkahwinan yang membazir untuk mendapat pujian manusia dan pada masa yang sama mendapat kutukan/kemurkaan Allah.

    > Sepatutnya sebelum berkahwin, bakal pengantin melengkapkan diri dengan ilmu agama terutama bakal suami supaya boleh mendidik isteri dan anak-anak yang bakal lahir. (Ma’af : gambar pengantin yang sedang sholat, suami menjadi Imam & isteri menjadi makmum. Sepatutnya suami boleh memberitahu isteri supaya berada pada kedudukan yang betul : Makmum perempuan / isteri sepatutnya berada di belakang Sebelah Kiri imam Bukan sebelah kanan…)

  7. Alhamdulillah,

    perkongsian yang bermanfaat untuk di jadikan sebagai peringatan kepada kita terutamanya mereka yang ingin melangsungkan perkahwinan. Jadikan perkara selepas kahwin sebagai keutamaan bukan sebelum perkahwinan.

  8. kelipkelip
    April 30, 2014

    Setuju..untuk kahwin sekarang memang perlukan 10k-20k untuk sesuatu majlis..untuk mengubah pandangan masyarakt dan juga bakal pasangan yg akan khwn akan dtg.

  9. Perkahwinan adalah suatu percaturan besar kehidupan, fikirlah ekonomi selepas berkahwin bukan terlalu fikir majlis kahwin yang gilang-gemilang. Majlis sehari je, kehidupan lepas kahwin tu nak kne hadap berhari2.. Anyway artikel yang menarik! Lima bintang!

  10. Majlis perkahwinan hanyalah sekadar pintu gerbang. Sederhana jauh lebih baik. Kerana yang lebih penting dan harus diberi perhatian adalah perjalanan selepas pintu gerbang itu.

    Jangan kita jadi raja sehari dan selepas itu hamba bank bertahun-tahun.

  11. slm…sy bru 6 bln bkwin…alhmdlilah mak ayah sy jenis memudahkan urusan….mas kawin rm50…cincin emas sebentuk dan blnja majlis cuma rm5 ribu buat sekali belah llki pmpuan…x de plamin…x de kompang…x de mak andam…x de fotograper..cuma nikah dan majlis meraikan ttamudgn makanan…sgt simplr…x mmbbankan suami mmndangkan kami knl masa sama2 ambil ijazh di indonesia…dn suami bru grad..manakala sy pula msih study…skarang wlaupun bjauhan…suami di msia…sy di indonesia, kami bhgia krana dkurniakan pula oleh allah swt cahaya mata…sy bunting plamin….kndungan 6 bln…alhmdlilah lpas ni sama2 kerj d msia dan sudah merancang utk kehidupan dan anak2 di masa akan dtg…mmndangkn kos sara hidup di msia sngt mncabar…utk yg nk kawin, nsihat sy…ikutlah sunnah nabi…berkat…

  12. Kadang kala pengantin tak ada masalah untuk buat majlis kecilan, tapi mengenangkan jaga hati ibu bapa atau mertua diikutkan juga. Semoga budaya bersederhana dlm majlis perkhawinan semakin diterima.

  13. Muhammad Afzani
    March 1, 2017

    Saya rasa salah gambar pengantin solat tue.. bukan sepatutnya pengantin pompuan duk sblh kiri ke..?? sekadar pandangan, kalau sy salah sila betulkan..

Pendapat anda?