Pelancaran Buku ‘Mydin Di Sebalik Tabir’

December 13, 2011 — Penulis:

Kategori: Berita Bisnes

12 Disember 2011 – Tim Majalah Niaga dijemput secara peribadi untuk menghadiri pelancaran buku syarikat gergasi tempatan, yang mendominasi industri jualan barangan runcit iaitu MYDIN.

mydin - the untold story book

Tuan Mydin Mohamed, pengasas dan pengerusi syarikat MYDIN Mohamed Holdings Berhad mengumpulkan segala pengalaman beliau dari pelbagai aspek termasuk keusahawanan, pemasaran, motivasi dan inspirasi dalam buku yang diberi nama ‘MYDIN The Untold Story’, atau dalam versi Bahasa Melayunya…

MYDIN Di Sebalik Tabir

Buku ini menceritakan kisah pahit manis Tuan Mydin yang membangunkan syarikatnya dari Kelantan, sehingga kini menjadi sebuah syarikat gergasi yang mendominasi industri jualan barang runcit di seluruh Malaysia.

Buku ini diterbitkan oleh MPH Group Publishing, dan merupakan satu penghormatan besar terhadap syarikat penerbitan dan jualan buku ini kerana diberi peluang untuk menerbitkan buku yang menceritakan kisah kejayaan syarikat anak tempatan ini.

mydin mohamad - pengasas mydin holdings

Menurut Ivy Tan, Pengurus Besar syarikat ini, beliau bangga dan berterima kasih terhadap kepercayaan yang diberikan kepada penulis dan pemilik syarikat itu kerana memilih MPH Group Publishing, untuk menerbitkan buku ‘MYDIN Di Sebalik Tabir’.

Tambah beliau, dengan kewujudan buku ini, maka masyarakat akan sedar tentang kepentingan memulakan perniagaan, dan juga liku-liku yang bakal dihadapi apabila membuat keputusan untuk berada dalam landasan 9/10 rezeki di muka bumi ini.

Siapa Penulisnya?

Kedua-dua buku versi Bahasa Inggeris dan Bahasa Melayu ini ditulis oleh Datin Dr. Hajah Siti Hawa binti Mohd, Pengarah Sumber Tenaga Manusia MYDIN Mohamed Holdings Berhad.

 Datin Dr. Hajah Siti Hawa binti Mohd - isteri Dato' Ameer Ali Mydin

Dalam sesi pelancaran buku, beliau menyatakan keinginannya untuk menulis buku ini sejak tahun 1998. Akibat daripada kesibukan yang melanda untuk menguruskan syarikat ini, keinginan itu terpaksa dilupakan buat sementara waktu.

Namun begitu, Datin Dr. Hajah bernekad untuk menyiapkan karyanya dan akhirnya ia berjaya diterbitkan pada tahun ini.

Siapa Wajib Memiliki Buku Ini?

Buku ini berbeza dengan buku-buku perniagaan dan keusahawanan sedia ada yang dijual di kedai-kedai buku. Ini kerana setiap ilmu yang dikompilasikan dalam ‘MYDIN Di Sebalik Tabir’ adalah pengalaman sebenar, yakni ilmu yang dipraktiskan setiap hari untuk membangunkan empayar perniagaan sehingga MYDIN kini mempunyai 47 buah cawangan di Malaysia.

47 cawangan mydin di seluruh Malaysia

Selain itu, MYDIN juga turut meluaskan jenama syarikatnya menerusi:

  • 3 pasaraya besar (USJ & Kuala Terengganu).
  • 19 emporium.
  • 2 bazar (Melaka dan Putrajaya).
  • 14 pasar mini (MyMYDIN).
  • 4 kedai serbaneka (MyMart).
  • 5 kedai francais Mydin Mart.

MYDIN juga kini dalam perancangan untuk membuka 2 lagi cawangannya di Manjoi, Perak dan Kulai, Johor.

Berdasarkan isi kandungan yang disampaikan menerusi buku ini, para pembaca yang perlu memiliki MYDIN The Untold Story dan MYDIN Di Sebalik Tabir terdiri daripada golongan:

  • Tuan dan cikpuan yang ingin tahu bagaimana tercetusnya idea untuk menubuhkan MYDIN.
  • Pengalaman dan proses sebenar membina perniagaan menjual barangan runcit.
  • Elemen-elemen dan rahsia yang menjadikan perniagaan itu berjaya.
  • Nota motivasi yang akan membuatkan kita sentiasa bersemangat untuk membangunkan perniagaan baru atau perniagaan sedia ada.

Maklumat Lanjut Buku MYDIN Di Sebalik Tabir

Pihak MPH menerbitkan dua versi buku dengan harga yang berbeza untuk golongan pembaca yang berbeza iaitu:

  • MYDIN The Untold Story – RM14.90 sahaja.
  • MYDIN Di Sebalik Tabir – RM12.90 sahaja.

MPH juga menawarkan hadiah istimewa kepada pembeli buku ini. Di mana tuan dan cikpuan akan menerima kad keahlian Meriah Blue Card Membership selama 1 tahun. Ia akan diberikan kepada sesiapa sahaja yang membeli buku ini di mana-mana cawangan MPH mulai hari ini.

Ulasan Buku Menyusul dan Kata Keramat Daripada Pemilik Mydin

Pihak Majalah Niaga akan melakukan satu ulasan khas untuk buku ini bagi menilai kualiti isi kandungannya. Kami juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada Cikpuan Nor Syariza Muhamad Tahir, Unit Berita dan Media MYDIN Mohamed Holdings Berhad atas jemputan khas ini.

Mydin-The-Untold-Story

Izin kami berkongsikan salah satu daripada kata-kata keramat daripada pengasas dan pengerusi syarikat ini.

“Naik tangga jangan berlari, kerana jika berlari kita mungkin akan terjatuh satu hari nanti. – Tuan Mydin Mohamed”

Berdasarkan ayat keramat di atas, apakah pendapat dan penerangan ringkas tuan dan cikpuan? Kongsikan menerusi ruangan komen yang disediakan di bawah.


Tags: , , , , , , , , , , , ,

Komen (30)

  1. nampaknya di sini harga yang ditawarkan murah dan mampu untuk dibeli oleh sesiapa pun.
    kena baca buku ni untuk motivasi diri..

  2. pertama sekali, terkejut bila tengok harga yg ditawarkan adalah jauh lebih murah berbanding buku2 yg lain. memang bagi peluang lebih ramai orang untuk memiliki buku ni. sama macam barangan runcit yg dijual di mydin, harga murah dan berpatutan

    1. Kami juga terkejut dengan harga yang ditawarkan. Alhamdulillah, mereka mungkin memandang nilai harga murah yang diletakkan ini dapat mendorong para pembeli untuk membeli buku ini.

  3. “Naik tangga jangan berlari, kerana jika berlari kita mungkin akan terjatuh satu hari nanti. – Tuan Mydin Mohamed”

    Jika berbisnes, jangan terlalu mengejar keuntungan yang besar. Bisnes itu pelajaran. Just my 8.8 cent. 🙂

  4. Terpuang kepada bisnes jugak…ada yg berjalan dan ada yang perlu berlari..kalau Tech bisnes perlu berlari ..pendapat aku laa.. kalau berjalan akan jadi macam RIM BlackBerry… berasap kena tinggal dgn Android and Apple.

  5. Mulakan perniagaan dari kecil, jangan gelojoh untuk menjadi besar. Bila naik tangga satu persatu ke tempat tinggi, mereka yang gayat akan hilang gayatnya. Kalau terus melompat dua tiga anak tangga ke atas, pasti akan jatuh kerana gayatnya tidak hilang.

    Sama seperti perniagaan, jika terus membesar, kita tidak akan mempunyai ketahanan diri untuk menghadapi cabaran. Bila bermula dari kecil, kita dapat belajar ‘sepak terajang’ perniagaan dan cara mempertahankan diri.

    Menurut berita hari ini, buku ini khabarnya akan dijadikan ebook.

    1. Tuan Ahmad Yani yang dihormati, saya suka dengan perkongsian tuan. Begitu spesifik, jelas dan menginspirasikan! 😀

      Benar, ia akan dijadikan e-book dan dijangka akan terbit pada tahun 2012. Kami akan maklumkan sebaik sahaja proses transformasi buku ini berlaku.

  6. membaca amalan mulia, Biografi book ini harus dimiliki oleh pengemar buku biografi. Mungkin ada sesuatu pergajaran yang boleh kita perolehi dari membaca buku ini. thanks.

  7. Tak tahu pulak majalah niaga ada keluarkan berita tentang buku ni. Saya terjumpa buku ni di mydin masjid india semalam. Terus buku ni melekat di tangan saya.

    setibanya saya di tingkat atas mydin saya bertanya dalam hati kenapa buku ni sangat murah saya membelek-belek isi kangungan buku ini. oh patutlah isi kandungannya terbalik patutlah murah. tapi dalam hati tak kesah lah saya nak baca kisah rahsia kejayaannya mydin.

    apa bila tiba di tangkat bawah semula saya ke tempat buku tadi dan saya belek semua buku versi english dan bahasa melayu. eh elok sahaja isi kandungan buku tu. oh sebenarnya saya silap. memang harganya murah bukan kerana buku yang saya pegang tadi.

    saya telah pun memilikinya, isi kandungannya terbaik siap bergambar lagi.

Pendapat anda?