Teknik Pemasaran Bajet Dengan Pemasaran Gerila – ALS Ice Bucket Challenge

August 29, 2014 — Penulis:

Kategori: Artikel Pilihan / Pemasaran / Strategi Online & Offline

ALS Ice Bucket Challenge (ALSIBC) merupakan kempen untuk meningkatkan kesedaran tentang penyakit Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS). Ia adalah sebuah kempen yang mana peserta harus menyiram sebaldi air berisi ais ke tubuhnya.

Kemudian, mencalonkan 3 orang yang lain untuk melakukan perkara yang sama. Jika calon tersebut tidak dapat melakukannya, mereka harus menyumbangkan $100 ke yayasan ALS. Ia bertujuan untuk mengutip derma bagi membiayai pusat penyelidikan dan mencari penawar untuk penyakit ALS ni.

als-ice-bucket-challenge3

Tujuan menyimbah ais ke tubuh seseorang adalah kerana, kesan yang kita rasai apabila sebaldi air berisi ais disimbah ke tubuh kita adalah sama, dengan apa yang dirasai oleh pengidap penyakit ALS ini.

ALS adalah sejenis penyakit yang mengganggu urat saraf di dalam otak dan saraf tunjang. Gangguan saraf ini kemudiannya akan menjadikan pesakit itu lumpuh dan akhirnya meninggal dunia.

Apa Itu Pemasaran Gerila?

Pemasaran Gerila (guerrilla marketing) adalah suatu strategi pemasaran yang menggunakan teknik bukan konvensional (yang biasa dilakukan), kos yang rendah, pendekatan yang kreatif untuk mencapai sesuatu matlamat. Ia adalah nama yang dicipta oleh Jay Conrad Levinson iaitu pengasas buku Guerilla Marketing yang terjual lebih 21 cetakan di serata dunia. 

Pada masa kini, pemasaran gerila digunakan melalui individu, kumpulan atau organisasi untuk mempopularkan sesuatu produk atau idea dengan cepat. Sebagai contoh, kempen derma, dan flash mobs. Dengan cara ini, sesuatu produk atau idea akan tersebar dengan cepat, tanpa perlu menggunakan kos yang tinggi, malah ia boleh jadi percuma.

penang-street-art

Penang Street Art adalah antara tempat yang mempraktikkan pemasaran gerila. Lukisan pada dinding itu, menarik ramai pengunjung dan suka mengambil gambar di tempat itu. Hasilnya, apabila gambar yang mereka ambil dimuatturun di laman sosial menjadi agen pemasaran yang mempromosikan Penang Street Art di dalam dan luar negara. Kreatif dan percuma.

Teknik ALSBC Menjalankan Pemasaran Gerila

1. Peserta kempen tersebut perlu menyiram sebaldi air berisi ais ke atas dirinya. Merujuk kepada trend, mereka akan rakam video mereka melakukan kempen itu. Seandainya peserta kempen itu adalah nama-nama individu yang berpengaruh, ia secara tidak langsung akan menyebabkan pengikut-pengikut mereka yang terdiri daripada ribuan dan jutaan orang akan melihat video itu.

2.  Mereka mencalonkan 3 orang yang lain untuk melakukan perkara yang sama. Dalam istilah pemasaran, ia dinamakan pemasaran rekomendasi (referral marketing). Dengan cara ini, video itu akan tersebut akan tersebar kepada 3 orang yang lain. Dengan mudah, tiap orang yang menyertai kempen itu akan mendapat 3 peserta secara percuma tanpa mengeluarkan kos yang tinggi.

als-ice-bucket-challenge

Aplikasi Dalam Pemasaran Gerila Untuk Pemilik Bisnes

Antara cara untuk praktikkan pemasaran gerila untuk pemilik bisnes promosikan produk adalah, dengan membuat pelanggan memviralkan produk kita dengan cara yang mereka suka. Contoh yang popular di Facebook, pemilik fanpage tersebut akan memberi hadiah Iphone 5S kepada mereka yang share, komen dan like post itu kemudian mereka perlu tag 3 kawan mereka yang lain.

Ada juga yang membuat syarat, post mereka yang paling banyak like akan berpeluang memenangi hadiah tersebut. Dengan cara tersebut, pemilik bisnes tidak perlu keluarkan kos yang tinggi untuk mendapatkan trafik yang ramai. Hanya perlukan kos tenaga dan masa untuk fikirkan cara yang kreatif untuk pelanggan berasa seronok memviralkan produk kita tanpa dipaksa.

Kredit foto: Trendysylvania, WikiMedia,


Tags: , ,

Komen (1)

Pendapat anda?